مکرون می‌خواهد 'میانجی امین' ایران و آمریکا باشد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید حاضر است برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نقش یک "میانجی امین" را بین ایران و آمریکا بازی کند. 

 

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به زودی در جلسه مشترکی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا گزینه‌ها برای احیای برجام را به بحث می‌گذارند.

با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا امیدهایی برای احتمال کاهش تنش میان ایران و آمریکا شکل گرفته، اما انتظار هر دو طرف برای آنکه قدم اول در کاهش تنش را طرف مقابل بردارد بن‌بستی در مسیر احیای برجام ایجاد کرده است.

آقای بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه خود درباره سیاست خارجی‌اش به اختلافات هسته‌ای میان ایران و آمریکا نپرداخت.

چند روز پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت اروپا می‌تواند برای هماهنگی اقدامات ایران و آمریکا و "بازگشت همزمان" به شرایط قبلی نقش ایفا کند

امانوئل مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفته است: "من هر کاری را که در توانم هست انجام خواهم داد تا از اقدام طرف آمریکایی برای تعامل دوباره و وارد شدن به یک گفتگوی پرچالش حمایت کنم."

او افزود: "من تلاش می‌کنم که یک میانجی امین و یک میانجی متعهد در این گفتگو باشم."

آقای مکرون در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از او خواسته بود که به تعهدات آمریکا پایبند بماند.

فرانسه دو سال پیش پیشنهاد داد که یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران باز کند که در صورت بازگشت ایران به اجرای محدودیت‌های هسته‌ای برجام درآمدهای نفتی ایران را تضمین کند.

کرونا در ایران؛ آمار رسمی مرگ از ۵۰ هزار نفر گذشت

رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال گفته است در رابطه با ایران باید راهی برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با عربستان سعودی و اسرائیل نیز پیدا شود.

همزمان خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش کرده است که وزرای خارجه سه قدرت اروپایی و آمریکا قرار است به زودی برای احیای برجام گفتگو کنند.

چند منبع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که این جلسه ممکن است حتی روز جمعه ۵ فوریه/۱۷ بهمن برگزار شود و دو منبع دیگر هم از برگزاری آن در هفته آتی خبر داده‌اند.

دیدار روحانی و مکرون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۷

براساس این گزارش این نشست به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و احتمالا مسائل دیگری را هم در بر خواهد گرفت.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفته است: "ما از صفر شروع نمی‌کنیم. مولفه‌های روند لازم برای بازگشت به توافق را می‌دانیم و بعد می‌توانیم روی یک توافق عمیق‌تر کار کنیم."

در نشانه‌ای دیگر از تلاش‌های سیاسی برای احیای برجام، وبسایت خبری-تحلیلی اکسیوس در آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است که کاخ سفید برای بررسی مسائل ایران روز جمعه جلسه سطح بالای شورای امنیت ملی آمریکا را برگزار خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.