دق الباب مساجد یا کوبیدن درب 7 مسجد در آخر صفر چیست؟ + آداب دق الباب مساجد

دق الباب مساجد یا کوبیدن درب 7 مسجد در آخر صفر چیست؟ + آداب دق الباب مساجد  + مطالب مذهبی

دق الباب مساجد یا کوبیدن درب ۷ مسجد در آخر صفر و با پایان یافتن دو ماه محرم و صفر از سوی مردم چه زن و چه مرد از همه قشر چند سالی است که باب شده و در شب اول ربیع الاول و حلول این ماه پر برکت بعد از اذان مغرب و تا اذان صبح مردم به مساجد رفته و درب ۷ مسجد را میکوبند و از خدا طلب حاجت و برای شادی دل حضرت زهرا (س) گل و شکلات برده و شمع روشن میکنند

  


اگر در سطح در شب اول ماه ربیع الاول و آخر ماه صفر در شهر تردد کنید مردم را که در جلوی مساجد تجمع کردند و در حال دق الباب مساجد هستند را مشاهده می کنید که از قدیم مردم اعتقاد دارند که بعد از اذان درب مسجد را به بکوبند و حاجت خود را بگویند و به حضرت زهرا س رسیدن ماه ربیع را مژده دهند و تبریک بگویند

هوطنان با کوبیدن درب مساجد به شمع روشن کردن، تضرع و ناله، روفتن درب مساجد، متوسل شدن و پخش نذورات نیز مشغول میشوند

زمان و آداب دق الباب مساجد

کوبیدن درب مساجد که گاهی به زبان عامه و کوچه بازاری بیدار کردن خادم مسجد تلقی می‌شود، سالهاست که در آداب و اعمال اولین شب از ماه ربیع الاول جای خود را پیدا کرده است و گاهی تا رسیدن به مرز افراط از غروب آخرین روز از ماه صفر آغاز و تا سپیده دم ربیع دنبال می شود، اما در واقع حقیقت چیز دیگری است و این شب روایتی تاریخی را در برمی‌گیرد.

دق الباب مساجد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین گلمیرزاده در دی ماه سال ۹۳ در گفت‌وگویی با ایسنا مطرح کرد: کوبیدن در ۷ مسجد یا دق‌الباب سند شرعی ندارد و در شأن مومنین نیست که این کار را انجام دهند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان تصریح کرد: از طرفی شمع روشن کردن و ضربه زدن به در و دیوار مسجد که سبب خرابی مسجد می‌شود، فعلی حرام است که این عمل نیز باید ترک شود.

گلمیرزاده با بیان این‌که متاسفانه این عمل خرافی دامن‌گیر استان ما نیز هست، گفت: از تمامی روحانیون، ائمه جماعات و مبلغین خواسته شده است تا این عمل خرافی را به اطلاع مردم برسانند.

وی خاطرنشان کرد: اعمال هر ماه نو و نماز اول آن ماه، صدقه دادن و دعا در حق دیگران از اعمالی است که در ابتدای هر ماه می‌توان انجام داد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم در دی ماه ۹۳ در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره تجمع پشت درب مساجد در شب اول ماه ربیع الاول اعلام کرد.

طرح استفتاء درباره دق الباب مساجد

گفتنی است از خرافه تا واقعیت مسیری سخت و ناهموار پیش روی هر فردی است که به استناد احکام شرعی و مستندات مکتوب، این راه هموار میشود. در استفتاء مراجع تقلید به آن میپردازیم:

فتوای آیة الله خامنه ای (دام ظله) درباره دق الباب مساجد

عمل فوق الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.
آقایان علماء اعلام – دامت افاضاتهم – و مومنین – ایدهم الله تعالی – با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد،
بنابر نظر فقها و بر اساس آنچه در روایات مستند و معتبر آمده است، مستحب است که مومنین در این شب ـ به یاد آن مجاهدهای امیرالمومنین (ع) ـ در مساجد حضور یافته و تا سحر به راز و نیاز و مناجات با خداوند متعال بپردازند و لذا آن چیزی که با عنوان باز بودن درب مساجد تا صبح عنوان شده به این دلیل بوده است، نه تاکید و یا احیانا ترویج آن مسئله خرافی (رفتن به درب مساجد و درب زدن و شمع روشن کردن برای رفع حاجت) جلوگیری نمایند.

فتوای آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله) درباره دق الباب مساجد

با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین (ع) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحب شرعى جایز نیست، و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین (ع) وارد شده است وگرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.

آیة الله فاضل لنکرانی (ره):

مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند.

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله):

۱- مستند روایی بر عمل مذکور به نظر نرسیده والله العالم.
۲- با عدم مستند شرعی تأیید آن معنی ندارد. والله العالم.
۳- علمای اعلام باید مردم را آگاه کنند. وفقکم الله. والله العالم.

آیة الله تبریزی (ره):

زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم.


آیة الله بهجت (ره):

۱- ظاهراً ندارد.
۲- خیر.
۳- و جادلهم بالتی هی احسن.

آیة الله مشکینی (ره):

این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.