مدارک لازم تعویض کارت ملی هوشمند | سایت ثبت نام تعویض کارت ملی

در این مطلب میتوانید تمامی مراحل برای تعویض کارت ملی را اعم از هزینه تعویض کارت ملی, سایت ثبت نام کارت هوشمند ملی و مدارک مورد نیاز برای تعویض را بخوانید

  

کارت هوشمند ملی کارتی است دیجیتالی که قابلیت ذخیره کردن اطلاعات افراد از جمله اثر انگشت، اطلاعات ازدواج، اطلاعات فرزندان، مشخصات هویتی و دیگر اطلاعات ضروری را دارد.  با توجه به این که در حال حاضر استفاده از تلفن همراه برای کارهای بانکی متداول شده است اما می‌توان کارت هوشمند ملی را روی تلفن همراه قرار داد و به کمک یک نرم‌افزار کارهای بانکی را انجام داد. هویت فرد هم از طریق تراشه موجود در کارت هوشمند ملی احراز می‌شود.

کارت هوشمند ملی به تصدیق هویت در فضای مجازی کمک می‌کند، مخاطبان شبکه‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها توسط این کارت شناسایی می‌شوند و سپس به فرد خدمات ارائه می‌دهند. در واقع امضای الکترونیک، کدپستی، اثر انگشت و اطلاعات هویتی در تراشه کارت هوشمند ملی وجود دارد و فرد می‌تواند در فضای مجازی و اینترنت خود را معرفی کند و از اپلیکیشن‌های مختلف در فضای اینترنت استفاده کند. کارت شناسایی ملی موجب احراز هویت در فضای واقعی می‌شد، اما کارت ملی هوشمند این کار را در فضای مجازی نیز انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  زمان دقیق واریز یارانه اردیبهشت ماه 98

واجدین شرایط برای ثبت نام و تعویض کارت ملی

برای دریافت کارت هوشمند ملی پر کردن فرم غیر حضوری و حضور افراد در دفاتر الزامی است. بنابراین هم باید در سامانه ثبت نام کارت ملی اطلاعات را ثبت کنیم و هم در مراکز مربوطه حضور یابیم.
در ابتدا می‌بایست به سامانه مربوط به ثبت نام کارت ملی با آدرس www.ncr.ir مراجعه نمود.

  • کلیه اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار می باشند و تاکنون (کارت شناسائی ملی / کارت هوشمند ملی)دریافت ننموده اند. ( کارت اولی ها )
  • کسانی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود نموده ویا یکی ازاقلام اطلاعاتی مندرج بر روی کارت شناسایی ملی خود را تغییر داده اند از قبیل(نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر)
  • هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی ( مبلغ ۰۰۰‚۲۰۰ ریال)  می باشد که در زمان پیش ثبت نام روی پورتال مربوطه بصورت الکترونیکی دریافت می‌گردد .
  • همچنین هزینه تکمیل مراحل در خواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت‌، حداکثر ( مبلغ ۰۰۰‚۹۰ ریال)  برای کلان شهرها و برای سایر شهرها با تصویب کارگروه مربوطه بوده و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد،  ( مبلغ ۰۰۰‚۲۰ ریال) جداگانه دریافت می‌گردد.
  • شایان ذکر است که تکمیل فرم درخواست یا تحویل کارت در ادارات سازمان بدون اخذ هزینه خواهد بود .

در فرمی مانند فرم زیر می‌بایست با دقت و بر اساس اطلاعات شخصی خود وارد کنید.

تعویض کارت ملی

پس از پر کردن قسمت اطلاعات شخصی و ثبت نهایی صفحه ای به مانند صفحه زیر برای ورود به درگاه بانک برای پرداخت الکترونیکی هزینه تعویض کارت ملی باز خواهد شد.

تعویض کارت ملی

پس از پرداخت اینترنتی از طرف سایت پذیرنده به شما کد رهگیری خواهد داد. در پایین صفحه می‌توانید با توجه به اولویت مکانی، اولویت زمانی و یا انتخاب دفتر پستی، دفتر پیشخوان و دفتر ثبت احوال محل مورد نیاز برای مراجعه حضوری را مشخص کنید. ضمنا می‌توانید تاریخ مراجعه و میزان ظرفیت خالی یا پر در آن دفاتر خدماتی را مشاهده کنید.

تعویض کارت ملی

پس از تعیین محل مراجعه صفحه ای با مشخصات زیر به شما نمایش داده می‌شود که می‌بایست در زمان حضور در دفاتر پستی و پیشخوان دولت این تصویر را چاپ کرده و همراه خود داشته باشید.

تعویض کارت ملی

توجه: حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی می باشد. ضمناً نظر به اینکه در همه دفاتر ثبت نام ، واحد عکس برداری مستقر می باشد پیشنهاد می شود با آمادگی کامل مراجعه فرمایید.

پیگیری صدور کارت ملی هوشمند

متقاضیان دریافت کارت ملی هوشمند پس از انجام مراحل بالا و حضور در دفاتر خدماتی به منظور درخواست کارت ملی می‌توانند از طریق سایت اینترنتی www.ncr.ir و با کلیک روی گزینه مشاهده وضعیت نسبت به صدور و یا عدم صدور کارت خود آگاهی یابند.

تعویض کارت ملی
نمونه کارت ملی هوشمند

مدت زمان صدور کارت ملی چقدر است؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به کوتاه شدن مدت اخذ کارت ملی به ۱۵ روز گفت: پیشتر فرآیند تعویض کارت ملی ۴ ماهه بود که امروز این مقدار به ۱۵ تا ۳۰ روز کاهش یافته است، مردم بدانند که الزامی به تعویض شناسنامه نیست مگر آنکه آسیب دیده باشد که در صورت تعویض، حداقل یک و حداکثر سه روزه تحویل متقاضیان می شود.

هزینه نهایی دریافت کارت ملی هوشمند نباید بیشتر از ۳۱ هزار تومان باشد و مردم در صورت مشاهده اخذ مبلغ بیشتر از طرف دفاتر، می‌توانند از طریق شماره های زیر موارد تخلف را گزارش دهند.

رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت:‌ ۰۲۱۶۱۹۱۲۲۲۲
رسیدگی به امور دفاتر پستی: ۰۲۱۸۴۴۷۰۰۰۰
رسیدگی به امور ثبت احوال: ۰۲۱۶۶۷۱۰۲۷۰


تمدید مهلت ثبت نام کارت ملی هوشمند (تاریخ خبر : ۹۶/۱۲/۹)

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، در رابطه با مشکل قطعی سامانه ثبت‌نام کارت ملی هوشمند و نگرانی مردم بابت دریافت کارت‌های جدید خود، گفت: در حال حاضر ثبت‌نام، مشکلی ندارد و مردم می‌توانند وارد سایت شوند و مراحل پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: ظرفیت جدید ایجاد کرده‌ایم که حتی مردم بتوانند با گوشی‌های همراه خود به همان آدرس ثبت نام؛ ncr.ir که در سایت وجود دارد مراجعه کرده و ثبت‌نام را انجام دهند.

ابوترابی گفت: همچنین به دستور وزیر کشور، طی درخواست‌های مکرر مردم مبنی بر اینکه مهلت ثبت‌نام تا پایان سال کافی نیست و ممکن است نتوانند به موقع پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند قرار شده ثبت‌نام در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۹۷ هم ادامه پیدا کند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در واقع به دلیل اینکه مردم در آستانه سال جدید استرس و گرفتاری‌های ثبت‌نام را نداشته باشند این تمهیدات اندیشیده شده و مهلت ثبت‌نام تمدید شده است.

وی گفت: ما پیش‌بینی‌های لازم را می‌کنیم به طوری که از تیر ماه که مراحل ثبت‌نام این کارت‌های ملی هوشمند آغاز شد سیستم‌ جوابگوی ثبت ۲٫۵ میلیون کارت را داشته و برای ۲۰ میلیون نفر به راحتی می‌تواند کارت ملی هوشمند صادر کند.

ابوترابی گفت: اما اینگونه نیست که نیروی بیشتری به کار بگیریم و مشکل حل شود.متأسفانه به دلیل اینکه مردم ثبت‌نام خود را در روزهای پایانی می‌گذارند بار مراجعه به سامانه افزایش پیدا می‌کند و ممکن است سیستم دچار اختلالاتی شود و جوابگو نباشد بنابراین بهتر است مردم ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.


خبر جدید

پاسخ به شائبه رایگان شدن ثبت نام کارت ملی هوشمند

خبرگزاری ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال کشور شائبه رایگان شدن ثبت‌نام اولیه کارت ملی هوشمند را رد و درباره آن توضیحاتی بیان کرد.

خبری مبنی بر “رایگان شدن پیش ثبت‌نام کارت ملی هوشمند که شرکت ملی پست در راستای تاکید وزیر ارتباطات و جهت تسهیل در ارایه خدمات مربوط به کارت هوشمند ملی اعلام کرد”، موجب ایجاد شائبه در برخی شهروندان مبنی بر رایگان شدن ثبت‌نام کارت ملی هوشمند شد، شائبه‌ای که ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال آن را رد کرد.

وی گفت: دفاتر پست و پیشخوان قبلا جهت ثبت‌نام از افرادی که به دلیل عدم دسترسی به اینترنت نمی‌توانستند شخصا اقدام به ثبت‌نام اولیه کارت‌ ملی هوشمند کنند، مبالغی حدود ۲ الی ۳ هزار تومان دریافت می‌کرد که با دستور وزیر ارتباطات، این خدمت شرکت پست برای شهروندان رایگان شد.

ابوترابی در خاتمه با بیان اینکه مبلغی که دفاتر پست به عنوان حق‌الزحمه ثبت‌نام از متقاضیان دریافت می‌کردند با هزینه ثبت‌نام اولیه کارت ملی تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: هزینه ثبت‌نام اولیه کارت ملی ۲۰ هزار تومان است که مستقیما به خزانه دولت واریز می شود و متقاضیان برای ثبت‌نام باید آن را پرداخت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.